دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

آیا فردی که واکسن می‌زند ناقل کروناست؟ | توصیه‌هایی جدی برای کسانی که می‌خواهند واکسینه شوند

  • کد خبر: ۶۵۲۲۹
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
  • ۱
آیا فردی که واکسن می‌زند ناقل کروناست؟ | توصیه‌هایی جدی برای کسانی که می‌خواهند واکسینه شوند
اینکه توصیه می‌شود افراد بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت استراحت کنند، به‌دلیل ضعف عمومی بدن است که در استفاده از هر نوع واکسنی ممکن است ایجاد شود.

لیلا جانقربان| شهرآرانیوز- یکی از نگرانی‌هایی که خانواده‌ها این روز‌ها برای استفاده از واکسن کووید ۱۹ دارند، این است که آیا فرد پس از تزریق این واکسن ناقل بیماری است یا نه؟


یک متخصص انفورماتیک پزشکی در گفتگو با شهرآرانیوز در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: افرادی که واکسن کووید ۱۹ دریافت می‌کنند ناقل این ویروس نیستند و نیازی به قرنطینه ندارند.


دکتر سعید اسلامی افزود: اینکه توصیه می‌شود افراد بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت استراحت کنند، به‌دلیل ضعف عمومی بدن است که در استفاده از هر نوع واکسنی ممکن است ایجاد شود. اکنون واکسیناسیون برای ایمنی‌زایی در جامعه ضروری است و در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به این روش نیز می‌توان برای بازگشت به زندگی عادی امیدوار بود. بعد از واکسیناسیون عمومی شدت ابتلا به کووید ۱۹ در جامعه کم خواهد شد، اما این تفکر که، چون واکسن زده‌ایم دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌ها نیست، کاملا اشتباه است و حتی بعد از آن نیز باید نکات بهداشتی رعایت شود.


این پزشک داروساز در ادامه افزود: توجه به این نکته نیز ضروری است که آسیب واکسن کمتر از یک روز ابتلا به ویروس کووید ۱۹ است و ریسک واکسن‌زدن هزاران بار کمتر از ابتلا به این ویروس است و زحمت واکسن قابل مقایسه با خود بیماری نیست.


اسلامی گفت: با تزریق واکسن احتمال ابتلا به کرونا صفر می‌شود، ولی از بین نمی‌رود؛ واکسن صددرصد جلو مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به این ویروس را می‌گیرد و تا ۹۰ درصد بستری‌ها را کاهش می‌دهد و زنجیره بیماری را قطع خواهد کرد و فعلا تنها راه و بهترین راه، واکسیناسیون است.


این پزشک خاطرنشان کرد: عوارضی مانند تب، لرز، بدن‌درد، اسهال و استفراغ بعد از استفاده از این واکسن ممکن است در افراد بروز کند که کاملا طبیعی است. این علائم گاهی تا ۴۸ ساعت و گاهی تا ۲۸ روز بعد از تزریق ممکن است با شدت کمتر یا بیشتری در افراد بروز کند.


وی افزود: به افرادی که واکسن دریافت می‌کنند توصیه می‌کنیم باتوجه‌به اینکه سیستم ایمنی بدن در برابر یک عامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد، ۲ تا ۳ روز استراحت کنند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند یا اینکه دست‌کم کار‌های سنگین انجام ندهند. همچنین مصرف مایعات، میوه‌های فصل و سبزیجات تازه را فراموش نکنند. بهترین مسکن نیز برای آن‌ها استامینوفن است که مصرف آن حتی هر ۴ ساعت یک‌بار نیز برای کاهش علائم مجاز است.


این متخصص انفورماتیک پزشکی خاطرنشان کرد: یکی از سؤالات رایج مردم ممکن است درباره زمان مراجعه به پزشک باتوجه‌به بروز علائم باشد که توصیه می‌شود افراد با شناختی که از بدن خود دارند و توصیه‌هایی که زمان ترزیق به آن‌ها شده است، اقدام کنند.


اسلامی گفت: عوارض شدید واکسن کووید ۱۹ در بین یک‌میلیون دُز واکسن یک درصد و در برخی موارد ۵ درصد است که این عدد بسیار نادر است و جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان ندارد.

وی در ادامه افزود: همچنین برخی افراد اظهار می‌کنند باتوجه‌به اینکه تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند، پس نیازی به واکسن ندارند! این تفکر نیز کاملا اشتباه است، زیرا ابتلا به کرونا لحظه‌ای است و هیچ تضمینی برای ابتلای افراد در آینده وجود ندارد. مانند این است که بگویید، چون تابه‌حال تصادف نکرده‌اید، دیگر هیچ‌وقت تصادف نخواهید کرد.

این پزشک داروساز تأکید کرد: واکسیناسیون برای همه جامعه و در تعداد زیاد باید انجام شود و این تفکر که اگر دیگران واکسن بزنند، بیماری کاهش می‌یابد و ما دیگر مبتلا نمی‌شویم نیز درست نیست، زیرا با رواج همین نگاه در تعداد انبوهی از افراد جامعه ایمنی ایجاد نخواهد شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
از خبرنگاران خواهش میکنم این سوال را هم بپرسند از پزشکان که مثلا اگر ما امسال واکسن چینی زدیم که میگویند اثر بخشی کمی دارد!!!! ایا میتپانیم بعدا یا سال بعد مجدد از واکسن بهتری مثل ایرانی استفاده کنیم؟ درواقع سوال اصلی این است کسی که واکسن کشور a را زده می تواند واکسن کشور b راهم بزند؟؟؟؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->